În acest an am avut mai multe provocari, iar una din ele a fost sa accept propunerea sa fiu moderator al editiei emisiunii Altfel Spus de la TV8.md pe reglemetarea transnistreana. Va spun din start ca nu este usor, dar sper ca a fost un inceput care il vom dezvolta si anul viitor impreuna cu colegii.
Vreau sa le multumesc colegilor de la TV8.MD pentru aceasta oportunitate si in special Veronicăi Gherboveţchi pentru rabdarea pe care o are.
Dragi prieteni vă invit sa priviti ultima editie pe reglementarea transnistreana a emisiunii Altfel spus din acest an, unde am incercat sa analizez ultimile declaratii ale oficialilor OSCE in cadrul Presedentiei Italiene si in special a reprezentantului special al președintiei Italiei in exercițiu a OSCE, Franco Frattini care neaga implicarea Rusiei in conflictul din Republica Moldova. Totodata am incercat sa fac lumina in unele declaratii ale sale.
In acelasi timp voi publica si textul scris pentru aceasta emisiune.
Suntem la finele anului si ar fi trebuit sa facem
totalurile activitatii pe reglementarea transnistreana. Insa nu o vom face
astazi, vom face acest lucru in prima emisiune din anul viitor. In emisiunea de
astazi vom incerca sa analizam ultimile „evolutii”, Altfel Spus vom analiza recentele
declaratii ale oficialilor OSCE in cadrul Presedentiei Italiene.
In ultimul sau interviu, reprezentantul special al
președintiei Italiei in exercițiu a OSCE, Franco Frattini neaga implicarea
Rusiei in conflictul din Republica Moldova. El sustine ca Rusia nu ar fi parte
a conflictului transnistrean, ci doar un mediator in formatul „5+2”. Aceasta declaratie
a fost facuta intr-un interviu pentru o agentie de „presa” din Federatie Rusa
pe timpul vizitei sale la Moscova. Citez -„Vreau sa reiterez ca nici Federatia
Rusa si nici Ucraina nu sunt parti ale conflictului transnistrean. Cele doua tari
au rolul de mediatori, care participa in formatul „5+2”. Reiterand rolul OSCE
in reglementarea transnistreana Frattini a declarat ca „OSCE are rolul de a coordona
lucrul comun. In acelasi timp, este important ca ambele parți – „si Chisinaul
si Tiraspolul – sa coopereze”, citat închis.
Dragi prieteni, vreau sa va mai aduc aminte si de
declaratiile anterioare ale acestului demnitar italian, care comentand eventuala
retragere a trupelor de ocupatie, afirma ca aceasta chestiune va putea fi
abordata ulterior, „drept consecinta a intaririi increderii reciproce”. Tot el
declara pentru aceasta „sursa media” din Federatia Rusa, ca „retragerea
trupelor din Transnistria ar fi o cerere nerealistă”. Este straniu că Franco
Frattini nu cunoaște ca Federatia Rusa este prin definitie parte a conflictului
transnistrean, fapt confirmat prin Conventia cu privire la principiile de
reglementare pasnica a conflictului armat din zona nistreana a Republicii
Moldova, semnata de catre presedintii Boris Eltsin si Mircea Snegur, la 21
iulie 1992. In cele ce urmeaza viu pune cateva intrebari domnului Frattini cat si
voi face lumina in unele declaratii ale sale.
Sunt cateva intrebari care la randul sau le-a adresat si
prietenul meu Victor Chirila, Presedintele Asociatiei pentru politica externa.
1. Stimate domnule Frattini stiati ca, in conformitate cu
angajamentele asumate la Summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999, Federatia Rusa
urma sa isi retraga trupele de ocupatie din Moldova fara condtionari politice?
Din cate stim, aceasta continua sa fie pozitia oficiala a Uniunii Europene dar
si a ONU proclamata prin Rezolutia Asambleiei generale din iunie curent. Sau
poate ca Italia a schimbat politica in acest sens? Daca da, va rog sa ne
informati.
2. Dumneavoastra stiti ca numai Federatia Rusa considera
ca retragerea trupelor sale de pe teritoriul Republicii Moldova este una
nerealista si face tot posibilul pentru a-si condiționa retragerea pe calea
solutionarii politice? Aici trebuie sa recunoastem ca aceeasi pozitie o are si
Igor Dodon, care in opinia mea este un proxy al elitelor de la Kremlin.
3. Stiti ca asa-numita "bunastare a
transnistrenilor" finantata de Federatia Rusa, in special prin gaze
gratuite, costa Republica Moldova peste 7 miliarde de dolari ca datorie pentru
GAZPROM? Iar aceasta datorie este egala cu 2.5 bugete anuale ale Moldovei.
4. Dumneavoastra stiti ca prin oferirea unor elemente ale
„statului transnistrean” pe care Rusia si OSCE de comun acord cu autoritatile
de la Chisinau le-a legalizat, atentie, prin armonizarea legislatiei nationale
la prevederile deciziilor protocolare
semnate cu separatistii transnistreni care reprezinta de fapt ocupatia sovietica
a Republicii Moldova; reprezinta foametea organizata din 1946 - 1947; reprezinta
deportarea in Siberia a sute de mii de romani, evrei, ucraineni; reprezinta
anihilarea elitei culturale si politice romane de pe malul stang al Prutului in
anul 1940, si anii 1944-1953; reprezinta politica de deznaționalizare a
Imperiului Sovietic?
Sirul acestor intrebari poate fi la nesfarsit și nu sunt
sigur ca domnul Frattini va gasi de cuviinta sa ne de-a un raspuns promt.
Tin sa reamintesc domnului Franco Frattini ca in Republica
Moldova sunt si alte voci care cu adevarat isi doresc sa reintegreze tara, insa
nu cu pretul „transistrizarii Republicii Moldova”, care in opinia mea va servi
pe viitor si o „poveste de succes” in politicile de reintegrare a teritoriilor
ocupate din Ucraina. Altfel spus, Reintegrarea tarii este posibila numai dupa
retragerea completa si fara preconditii a trupelor de ocupatie din Republica
Moldova, demilitarizarea si democratizare regiunii transistrene. La capitolul
democratizare ar trebui sa spun ca e valabil si pentru malul Drept al
Nistrului, si poate mai mult ca niciodata, dar la acest capitol vorbesc colegii
mei care prezinta alte editii ale emisiunii Altfel spus.
In anul trecut un grup de organizatii ale societatii
civile si experti au venit cu un Memoriu adresat autoritatilor Republicii
Moldova, Masuri de raspuns la actiunile provocatoare din ultima vreme a trupelor
de ocupatie. Esenta acestui Memoria a fost si ramane, sa aratam prin date
condirmate si analize, faptul ca Federatia Rusa este direct implicata in
agresiunea Republicii Moldova. Altfel spus, trupele de ocupatie sunt succesoare
de drept al Armatei a 14-a a Federatiei Ruse. In 1992, aceasta armata a
participat ca forta militara inamica in agresiunea militara impotriva
Republicii Moldova, luptand alaturi de alte forte ostile separatiste contra
suveranitatii si independentei tarii. O prezentare sumara a faptelor acestei
interventii se contine in probatoriul folosit de jurati in cazul Deciziei Curtii
Europene pentru Drepturile Omului in privinta ”grupului Ilascu”, care a considerat ca „...regimul separatist nu ar fi putut supravietui fara sprijinul continuu
de natura militara, economica si politica din partea Federatiei Ruse”. Asta a recunuscuto
in cartea sa „Generalul Lebed - enigma Rusiei” si Vladimir Polouşin, care descrie,
in baza unor ample informatii sustinute prin documente, ajutorul acordat de catre
Federatia Rusa separatistilor transnistreni. Cartea face referire, cu titlu de
exemplu, la crearea de catre generalul Lebed a Cartierului general de aparare
comuna ruso-transnistrean si participarea Armatei a Paisprezecea la operatiuni
militare desfaşurate de fortele transnistrene impotriva „duşmanului”, a
Republicii Moldova. Pentru a arata ca Rusia a fost parte in conflic si de fapt
este stat agresor voi mintiona urmatorele:
Victimile civile inregistrate in randul populatiei din
dreapta is stanga Nistrului, dar si alte motive militare, au creat la Chișinau in
acea perioada conditiile de a cauta din partea Moscovei o decizie de incetare a
focului. Dupa cum spuneam anterior, la 21 iulie, 1992, Presedintii RM si FR au
semnat Conventia de incetare a focului ni zona nistrean a Republicii Moldova.
Aceasta Conventie prevede ca Unitățile Armatei a 14-a, dislocate in Republica
Moldova, vor respecta cu strictete neutralitatea. Cele doua parti isi asuma
obligatia de a respecta neutralitatea și de a se abtine de la orice actiuni
ilicite” iar “... Problemele privind statutul armatei, procedura si termenele
retragerii ei pe etape vor fi soluționate in cadrul tratativelor dintre Federatia
Rusa si Republica Moldova.” Aestea au fosta angajamentele asumate de Federatia
Rusa si Republica Moldova.
Si la final domnule Frattini o ultima intrebare. Spuneti-ne,
sa fim oare noi ingrijorati de politicile revizioniste ale Rusiei dupa ce ne-a
atacat in 1992, a invadat Georgia in 2008, a invadat Ucraina si a anexat
Crimeea in 2014, dupa ce a atacat ambarcatiunile militare ale Ucrainei in
Stramtoarea Kerch pe 25 noiembrie curent?
Rezolvarea conflictului transnistrean este o problema de
supravietuire pentru statul fragil Republica Moldova. Intrebarea cheie nu este
aceea de a recupera teritoriul pierdut, ci, mai presus de toate, de a-și
recupera viitorul, dreptul nostru de a ne alege liber destinul, angajamentul
nostru de a construi un stat democratic și european. Si, in cele din urmă,
domnule Frattini, problema transnistreana este politizata nu de cetatenii
nostri, ci de Rusia, care a creat si sustine prin toate mijloacele acest
conflict ca parghie asupra tarii noastre. Da, aici trebuie sa recunoastem in
acesti 27 de ani si elitele politice de la Chisinau au politizat acest proces,
dar au sustinut si sustin direct militarizarea regiunii transistrene si
separatismul per general.
Dle Frattini, Republica Moldova are nevoie, mai mult ca
niciodata, de mediatori impartiali si echitabili nu purtatori de interese a
Federatiei Ruse.
Dragi prieteni, Asta a fost sa va spun in acesta editie a
emisiunii Altfel spus de la TV 8. Fiti cu ochii pe noi pentru ca urmatoarea editie
va fi dedicata rezultatelor „politicii pasilor mici” in 2018 pe reglementarea
transnistreana si cum „elitele” de la Chisinau sustin separatismul
transnistrean, sau fac parte dintr-un joc mai amplu in acest sens.
P.S. Subtitrarea in limba rusa este asigurata
Dar si textul în limba rusă va fi plasat în curand.
Aici puteti vedea primele doua editii ale emisiunii #Altfel_Spus de la #TV8_MD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu