joi, 11 iulie 2019

Călătorie în război I

După cum știți, la finele lunii iunie am avut o deplasare în Donbassul ucrainean.



Sunt câteva lucruri cu care vreau să mă împărtășesc cu dumneavoastră, iar acest articol este primul din multele care urmează. 

În primul rând aceasta deplasare a fost în contextul activității de cercetare pe care o desfășor de mai mult timp pe tema - Cum facem ca zonele gri să nu să se extindă și cum crestem costul ocupatiei pentru statul agresor (POLICY TOWARDS OCCUPIED TERRITORIES: HOW TO MAKE MAINTENANCE DIFFICULT FOR AGGRESSOR, HOW TO PREVENT NEW GREY ZONES EVOLVING). Este o cercetare mai amplă și este comparativă, pentru că sunt vizate și Republica Moldova și Ucraina. În cazul în care voi reuși, voi analiza și situația cu teritoriile ocupate din Georgia. Este proiectul meu propriu pe îl voi duce până la capăt ca și multe altele, cum ar fi Pacificator.md, #11procente și #eroiinumorniciodata. După cum spuneam, urmare acestei deplasări și rezultatelor ei, voi publica mai multe articole și analize. Protagonistii acestora vor fi oamenii de pe linia frontului, copii, tineri și militari. Vom încerca să analizăm care sunt paralelele cu situația din Republica Moldova anilor 1991-1992 și în prezent. Pentru mine este cert că în Ucraina este râzboi și el nu este înghețat așa cum ni se încearca a ne spune. 

În acest articol din seria „Călătorie în război” voi răspunde la intrebarile despre despre federalizare, separatism și despre „cooperarea economica”.

Trebuie să ținem cont de faptul că pe teritoriile controlate de către autoritățile ucrainene din Donbas își desfășoară activitatea Administrația Civil-Militară pentru regiunile Lugansk și Donețk. Am ținut să fac această clarificare pentru că asta impune un specific aparte al activității autorităților locale pe teritoriile eliberate de către Forțele Armate ale Ucrainei în perioada anilor 2014-2019.

Întrebarea 1.
Cu privire la exporturi spre Moldova și în special regiunea transnistreană a următoarelor produse: Cărbune, Lut, Fier uzat sau minereuri de fier. 
În cadrul întâlnirilor pe care le-am avut în Kramatorsc, Lisiceansc și Sievierodonețk aceste exporturi nu au fost confirmate. Totodată a fost reiterate următoarele. Marea parte a teritoriilor unde sunt zăcăminte de carbune (antracit), lut sunt pe teritoriile ocupate de Federația Rusă. Autoritățile competente din Ucraina dispun de informații că sunt operațiuni de exporturi de pe aceste teritorii și nu numai spre Republica Moldova, însă aceste exporturi sunt efectuate e Federația Rusă. Iar dacă vom fi atenți la statistici, importul de cărbune în Republica Moldova din Federația Rusă în ultima perioadă a crescut. Eu cred că autoritățile Republicii Moldova ar trebui să analizeze această creștere și de unde provine cărbunele importat, pentru a evita susținerea separatismului din Ucraina. Același lucru se referă și la minereuri și la lut. Este extrem de important că aceste importuri să fie examinate sub toate aspectele. Mai mult ca atât, trebuie să vedem care sunt implicațiile unor oficiali ucraineni în toate aceste posibile scheme, inclusiv legate de activitatea uzinii metalurgice din Râbnița (teritoriul ocupat).

Întrebarea II
Dacă celor din Donbas le este frică de federalizarea Republicii Moldova?
Din discuțiile pe care le-am avut cu oamenii care locuiesc în localitățile de pe linia frontului, nu am sesizat un anumit interes față de situația din Republica Moldova. Acei oameni au grijele lor, zi de zi, pentru a readuce viața la normalitate. Alta este cum văd aceste întrebări  militarii cu care am discutat în tranșeele de pe linia frontului. Constatarea mea este că ei au fost victime a unei manipulări masive organziate de fosta guvernare din Republica Moldova și trebuie să recunosc că în această capcană au nimerit nu numai militarii ucraineni dar și mediul de experți din Ucraina. Ei sunt ingrijorați de prezența trupelor de ocupație pe teritoriul Republicii Moldova. În acest sens, ca și în cazul întâlnirilor pe care le-am avut la Kyiv pe 10-11 iunie cu reprezentanții societății civile, am adus mai multe clarificări în acest sens, pentru a elimina orice dubii cu privire la federalizarea Republicii Moldova și am venit cu argumentele necesare în acest sens. Cu privire la trupele de ocupație am venit cu toate informațiile necesare, inclusiv și cele care reies din monitorizările efectuate cu privire la activitatea lor. Am reiterat că fosta guvernare nu făcut nimic pentru a minimiza impactul activității trupleor de ocupație, iar în unele cazuri a și contribuit la aceste activități, în pofida declarațiilor pompoase și „primblărilor” pe coridoarele ONU. În cadrul discuțiilor am făcut și schimb de opinii cu privire la politicile de reintegrare a teritoriilor ocupate, însă despre asta într-un alt articol.

Cred ca este deajuns pentru primul articol. În următorul veți găsi răspunsul la întrebările legate de căști albastre, descentralizare și încrederea în autorități. 

Aici puteți vedea mai multe imagini din Donbass.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Eroii nu mor niciodată - 12 iulie 1992

Să nu uităm  1. Plutonierul de poliție Sergiu Andreev s-a născut la 22 iunie 1971 în satul Cioara, raionul Hâncești, într-o familie de ț...