https://eadaily.com/ru/news/2017/06/16/ukrainskie-specsluzhby-zaderzhali-rossiyskogo-shpiona-iz-pridnestrovya |
Astăzi se relansează Controlul Comun în punctul de trecere a frontierei de stat Palanca-Maiachi-Udobnoe.
http://border.gov.md/to/index.php?dt=2 |
La data de 11 martie 1997 în oraşul Chişinău a fost semnat „Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Ucrainei cu privire la organizarea controlului în comun în punctele de trecere a frontierei de stat moldo-ucrainene”. Acordul prevede organizarea controlului în comun în următoarele puncte de trecere a frontierei de stat: „Criva - Mamalîga”, „Medveja - Zelionaia”, „Larga - Kelmenţî”, „Briceni - Rossoşanî”, „Giurgiuleşti - Reni”, „Udobnoe – Palanca - Maiaki” şi „Pervomaisk - Cucirgan”.
În perioada anilor 1997-2001 controlul în comun se realiza în cele 7 puncte de trecere a frontierei de sta pe teritoriu Ucrainei cu excepţia punctului de trecere Udobnoie - Palanca - Maiachi, unde controlul se desfăşura pe teritoriul Republicii Moldova. În noiembrie 2001 partea ucraineană în mod ultimativ a indicat partii moldoveneşti părăsirea punctelor de trecere de pe teritoriul său şi s-a retras din punctul de trecere Palanca.
În prezent controlului în comun se efectuează în punctele de trecere rutiere „Criva - Mamalîga”, „Larga - Kelmenţî”, „Briceni - Rossoşanî” şi „Giurgiuleşti - Reni” şi ceea ce este cel mai important în punctul de trecere pe segmentul central a frontierei de stat moldo-ucrainene „Pervomaisk - Cucirgan”.
În ceea ce ţine de Palanca- Udobnoe - Maiaki”, astăzi asistăm la relansarea controlului comun conform schemei tehnologice temporare, după o pauză de 16 ani. Sper că fie o continuitate la cele implementate deja (5 puncte de trecere a frontierei de stat moldo-ucrainene). Relansarea acestui mecanism de activităţi comune este posibilă datorită asistenţei Uniunii Europene în cadrul proiectului Construction of the Jointly Operated Border Crossing Point Palanca în valoare totală de circa 3, 7 mln de euro, plus contribuţia Republicii Moldova în valoare de 560 mii euro. După dezvoltarea infrastructurii acestui punct de trecere a frontierei de stat, care este planificată pentru decembrie anul viitor, activitatea va fi conform schemei tehnologice permenente.
http://www.md.undp.org/content/dam/moldova/img/palanca%20scheme.jpg |
De fapt, mecanismul Controlului Comun prevede organizarea în baza principiilor „Ghişeului unic”, „O singură oprire”, controlul selectiv a mijloacelor de transport, mărfurilor şi cu excluderea dublării funcţiilor”. Conform datelor Misiunii EUBAM obținute în rezultatul cercetărilor efectuate în perioada 2012-2016 în punctul de trecere „Briceni - Rosoșeni” datorită formei de organizare a controlului în comun timpul de trecere a frontierei de stat s-a redus cu 25%, iar în unele cazuri cu 50%.
La final putem spune cu certitudine că, controlul în comun este o formă eficientă a managementului integrat al frontierei, este o practică pozitivă în mai multe state cu un grad de încredere sporit în relaţiile cu vecinii săi. Acest mecanism reduce semnificativ timpul la trecerea frontiere de stat, contribuie şi la îmbunătățirea infrastructurii punctului de trecere, schimbului eficient de informații și nu în ultimul rînd combaterii fenomenului corupțional.
P.S. Nota cu privire la EUBAM
EUBAM acordă consiliere tehnică, neutră, cu privire la realizarea Declarației Comune, semnate de prim-miniștrii Republicii Moldova și Ucrainei în decembrie 2005, prin care a fost introdus regimul vamal în baza căruia întreprinderile înregistrate în Transnistria şi Chinău pot obține acces la preferințele tarifare ale UE pentru exporturile lor, la înregistrarea acestor întreprinderi de către autoritățile vamale ale Republicii Moldova.
Facilitarea comerțului este un obiectiv central al EUBAM, care a căpătat un nou impuls începând cu anul 2014, când Republica Moldova și Ucraina au semnat Acordurile de Asociere cu UE, care prevăd și crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (AA/ZLSAC). Acordul de Asociere/ZLSAC contribuie, în timp, la crearea unei economii mai puternice și mai prospere. În termenii ZLSAC, EUBAM este parte a eforturilor comune ale UE de asistență oferită ambelor țări în scopul îndeplinirii cerințelor obligatorii legate de comerț și afaceri (acquis), stabilite în Titlul 4 Comerț și Aspecte legate de Comerț.
EUBAM conlucrează cu Republica Moldova și Ucraina (în special cu serviciile vamale) pentru a crea o bază legală, o infrastructură instituțională și capacități administrative în scopul realizării schimbării și asigurării unui nivel înalt de integritate. Acest lucru permite punerea în aplicare a instrumentelor legale, care sunt parte a acquis-ului ZLSAC, precum:
• Convenția de la Kyoto Revizuită a OMV
• Acordul OMC privind Facilitarea Comerțului
• Ghidul OMV privind Facilitarea Comerțului
• Customs Blueprints.
Atât legislația, cât și ZLSAC solicită un mod nou de lucru, astfel ca procedurile vamale să se bazeze pe analiza riscurilor și pe creșterea încrederii. În colaborare cu DG-TAXUD a UE și alte părți, EUBAM a ajutat ambele servicii vamale să promoveze reforme legate de controlul post-vămuire și audit post-vămuire, conceptul „operator economic autorizat” și alte măsuri de facilitare. Aceste sisteme permit întreprinderilor și agenților economici să-și demonstreze credibilitatea pentru a beneficia de proceduri vamale mai simple și mai rapide. O astfel de situație avantajează atât antreprenorii, cât și autoritatea vamală, contribuind la o distribuire mai eficientă a personalului.
Cu respect,
RV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu